Aantrekkelijk werkgeverschap

Over het kennisproduct

Het is steeds lastiger om voldoende vakmensen aan te trekken en te behouden. Onderzoek toont aan dat twee kenmerken essentieel zijn voor het aantrekken en behouden van talent: inhoud van het dagelijks werk en de werkomgeving. Om te meten hoe aantrekkelijk jouw organisatie is voor medewerkers werd een korte vragenlijst ontwikkeld. Met de vragenlijst wordt heel concreet achterhaald hoe jouw organisatie scoort op de verschillende elementen die een organisatie aantrekkelijk maken. Daardoor kun jij zien hoe aantrekkelijk jouw organisatie nu is en kun je bepalen waarop nog verbeterd kan worden.  

Met wel doel is dit ontwikkeld?

Stappen zetten op het gebied van aantrekkelijk werkgeverschap is cruciaal om de juiste mensen aan te trekken. In deze tijden van arbeidsmarktkrapte is dit echter niet gemakkelijk. Want, wanneer ben je voor een potentiële medewerker aantrekkelijk en wat maakt een baan aantrekkelijk?

Welk probleem lost het op?

Bedrijven en organisaties krijgen inzicht in de volgende zaken:  

  • In hoeverre medewerkers hun baan en werkgever aantrekkelijk vinden 
  • Verschillen in ervaringen tussen verschillende afdelingen
  • Een vergelijking van de ervaringen van jouw medewerkers met de wensen van potentiële medewerkers
  • Wat medewerkers echt vinden zonder dat ze dit hardop hoeven uit te spreken. De vragenlijst is namelijk anoniem en dat biedt de mogelijkheid voor medewerkers om vrijuit te spreken


Op die manier kunnen bedrijven werken aan beleid en/of verbeteringen waardoor ze meer personeel vast kunnen houden. En dat betekent weer meer handen voor de bouw- en installatiesector!

Waar draagt het aan bij?

Met de vragenlijst wordt heel concreet geanalyseerd hoe jij scoort op de verschillende elementen die een organisatie aantrekkelijk maken. Daardoor kun jij zien hoe aantrekkelijk jouw organisatie nu is. 

De uitkomsten van de vragenlijst lenen zich uitermate voor het vormgeven van een challenge-based learning community. In een challenge-based learning community kunnen we eenvoudig, direct toepasbare interventies ontwerpen, samen met de medewerkers. Bedoeld om de aantrekkelijkheid verder te verbeteren. Denk aan interventies als:  

  • Hoe zorg je voor duidelijke communicatie over de opleidings- en ontwikkelmogelijkheden?  
  • Hoe is on-the-job-coaching vorm te geven binnen de organisatie?  
  • Hoe is het werk aan te passen om hierin voldoende afwisseling te bieden?

Contactpersoon

Niki van Urk
Pioneering 

E n.vanurk@pioneering.nl

Info kennisproduct

Bouwbedrijven

Details download(s)

Andere kennisproducten